Odborné studie náboženství a sekt

Základní orientace v nových náboženských směrech


Úvodní slovo autora
Co znamená být Mormonem
Co znamená být Svědkem Jehovovým
Co je to křesťanská věda
Co je poselství grálu
Co znamená být Moonistou
Co znamená být v "rodině"
Kdo je extrémní charismatik
Kdo jsou Davidovští adventisté
Co je víra Baháí
Co znamená být Scientologem
Co je transcendentální meditace
Co je hnutí Haré Kršna
Co znamená být Sanyasinem
Co znamená věřit v reinkarnaci
Co znamená být satanistou
Jaká je literatura sekt
Co znamená být členem sekty

Co je poselství grálu

Z.V.: Na každém z náboženských směrů je něco zvlášť typického, čím se odlišuje od všech ostatních podobných skupin. Co by to bylo u vyznavačů svatého svatého grálu?
T.N.: Možná, že tě překvapí, ale skutečně unikátní u této náboženské společnosti je a odlišuje se tím úplně od všech ostatních nových náboženských společností, které k nám přicházejí, že nepochází z USA. Zakladatel tohoto učení, Oskar Ernst Bernhardt, byl Němec, který se narodil v Bichofswerdě v Sasku (1875) a zemřel v Kipsdorfu v Krušných horách (1941). Je to tedy směr dobře středoevropský a jeho základní spisy jsou psány německy.
Z.V.: Oskar Bernhardt však většinou nepůsobil pod svým vlastním jménem, ale pod exoticky znějícím jménem Abd-ru-shin.
T.N.: Oskar Bernhardt totiž říkal, že už žil na této zemi v minulosti jednou, a to jako arabský kníže v době Mojžíšově. Abd-ru-shin, což se vykládá jako "Služebník světa", bylo prý jeho tehdejší jméno. Tehdy prý se také setkal u egyptského dvora s Mojžíšem, ovlivnil ho a inspiroval k tomu, aby vyvedl izraelský lid z Egypta. Poté, co zajišťoval tento útěk z Egypta svou duchovní mocí, byl zabit na poušti.
Z.V.: Myslel bych, že historie nás zavede spíše do středověku a jeho legend o svatém Grálu. Jak tedy souvisí srabský kníže s Grálem - miskou, do které Josef z Arimatie zachytil krev ukřižovaného Krista?
T.N.: Oskar Bernhardt ve svém učení nemluví o skutečné misce nebo kalichu, jako to dělají legendy, ale navazuje na tradici mystických myslitelů, kteří misku (Grál) začali chápat duchovně a mluvili o ní jako o sídlu Pravdy, Lásky a Skutečného Bytí.
Z.V.: To sídlo je tedy tzv. hrad Grálu? T.N.: Ano. A nejlépe snad bude, když budu citovat přímo z nejzákladnějšího spisu Abd-tu-shinova, nazvaného "Ve světle Pravdy". Hrad Grálu se v něm popisuje takto (str. 80 - 81):
"Vysoko nad věčným koloběhem stvoření vznáší se uprostřed jako koruna "modrý ostrov", luhy blažených, očištěných duchů, kteří smějí již prodlévat v oblastech Světa. Tento ostrov jest odloučen od světa. Není ani proto ani účasten koloběhu, ale přes svou výši nad kroužícím stvořením je oporou a východiskem duchovních sil. Je to ostrov, který na svých výšinách nese proplavené město zlatých ulic. Zde již není nic podrobeno změně. Není se tu třeba obávat posledního soudu. Ti, kdož tu mohou prodlévat, jsou "doma". A na posledním, nejvyšším vrcholku tohoto modrého ostrova, nepřístupen krokům nepovolaných, stojí ... hrad Grálu, tak často jmenovaný v básních! Obetkán pověstmi, jako touha nesčíslných stojí tam ve světle nejvyšší nádhery a skrývá posvátnou nádobu čisté lásky Všemohoucího, Grál!" Zakladatel: Oskar Ernst Bernhard, narozen 18.4. 1875, známý i jako autor cestopisů, povídek a divadelních her. V roce 1919 se v něm probudila silná touha pomáhat lidem. V letech 1923 - 1937 vycházely jeho přednášky, sebrané pak do knihy Ve světle Pravdy, s podtitulem Poselství Grálu. Přijal jméno Abd-ru-shin (Syn světla) a usadil se ve Vomperbergu v Tyrolích. Za své životní heslo zvolil "Odvážně v před je Bohu milé". Už před uvězněním gestapem roku 1938 shromáždil na Vomperbergu řadu následovníků. Zemřel v domácím vězení 6.12 1941. Organizace: Vyznává Abd-ru-shina jako Syna Člověka, který sptávně interpretoval Ježíšova slova a zdůraznil tzv. Boží zákonitosti, např. zákon karmy (odplaty za skutky), zákon převtělování apod. Středisko kultu je ve Vomperbergu, kde je chrám (Hala), který zaujímá ústřední místo v náboženském životě organizace, Pyramida s ostatky Abd-ru-shina, jeho manželky a dcery. Organizace má své zvláštní obřady pro uzavření manželství, pohřeb, tzv. Svatou Hostinu, zpečetění apod. Hnutí je rozšířeno i na americkém kontinentu, v Africe i Austrálii. Při vstupu se členové setkávají "hledači Pravdy", po určité době jsou zpečeťeni a stanou se nositeli stříbrného kříže. Vyšším stupněm je zlatý kříž a kříž s kamenem na stužce pro tzv. "učedníky". V Čechách vystoupil s nárokem na titul Syna Člověka Jan D. Dvorský (publikuje pod jménem Parsifa Imanuel), byl ale Hnutím Grálu odmítnut. Symbol: rovnoramenný kříž v kruhu.
Z.V.: Tato představa by možná potřebovala trochu širší vysvětlení.
T.N.: Abd-ru-shin učí, že kolem našeho celého vesmírného systému jsou ještě další sféry. Nejblíže našemu vesmíru je bytostná sféra, pak následuje duchovní sféra a praduchovní sféra, na kterou už navazuje božská oblast. Na hranici mezi božskou oblastí a praduchovní sférou stojí právě hrad Grálu, který kontroluje to, co prochází z božské oblasti do všech nižších oblastí světa.
Z.V.: Proč je toto složité rozlišování nadvesmírných sfér pro vyznavače poselství Grálu důležité?
T.N.: Podle jejich učení v těchto sférách žijí na různých úrovních různí duchové, kteří se pak vtělují sem na zem a opět po smrti nebo - jak říkají vyznavači tohoto učení - po přechodu z hrubohmotné říše do říše jemnohmotné stoupají do vyšších sfér tím rychleji, čím lepší život zde na zemi žili. Může se dokonce stát, že někdo byl tak špatný, že nebude schopen vůbec stoupat vzhůru a bude muset zůstat sedět na svém hrobě a dívat se, jak jeho tělo hnije.
Z.V.: A jakou roli má v tomto celém systému Abd-ru-shin?
T.N.: Abd-ru-shin prý po svém zavraždění žil v hradě Grálu a na přímluvu Ježíšovu byl vyslán, aby byla ještě jednou před koncem světa, v hodinu dvanáctou, lidstvu žijícímu v temnotách zvěstována možnost spásy. Proto přišel Abd-ru-shin na tuto zem, aby zvěstoval čistou božskou zvěst, na rozdíl od křesťanství, které je prý zkomoleninou toho, co chtěl Ježíš skutečně přinést.
ŽENA POZDĚJŠÍHO STVOŘENÍ Tato slova se týkají nejbolestivějšího místa v pozdějším stvoření. Totiž onoho bodu, který potřebuje největší změny, trvalé očisty. Zatím co se muž pozdějšího stvoření snížil na otroka svého vlastního rozumu, tu hřešila žena mnohem víc. Vyzbrojena největší jemností citů, měla se hravě povznésti k čistotě světlých výšin a vytvořit most k ráji pro celé lidstvo. Žena! Záplavy světla měly skrze ní proudit. Celé její tělesné, hrubohmotné založení je k tomu přizpůsobemno. Ženě opravdu postačí doopravdy chtít, a veškeré potomstvo z jejího lůna bude zcela jistě chráněno a obklopeno silou Světla již od narození! Nebylo by naprosto možné nic jiného, protože každá žena může svým citovým bohatstvím téměř zcela sama ovlivňovat, jaký duch se jejím prostřednictvím vtělí. Proto je ona v první řadě odpovědna za všechno potomstvo. ... Abd-ru-shin, Ve světle pravdy, kap. Žena pozdějšího stvoření Nejsem zde proto, abych lidi vyváděl z jejich omylů, které si sami vytvořili, tím, že bych je jim vysvětloval, přel se s nimi a argumentoval, nýbrž přináším poselství, jehož se mohou lidi přidržet, aby se zbavili svých omylů. Sjednocení proto neexistuje, ale jedině, buď a nebo.
Z.V.: Vyznavači poselství Grálu nehledí na křesťanství asi příliš pozitivně.
T.N.: Všechny spisy Abd-ru-shinovy včetně spisu "Ve světle pravdy" jsou protkány nejrůznějšími útoky proti církvi a křesťanstvu. Proto jsou také často do tohoto hnutí získáváni lidé, kteří se cítí křesťanskou církví nějak uraženi nebo zraněni a potřebují si tento pocit verbalizovat nebo racionalizovat.
Z.V.: Přesto ale toto hnutí některé křesťanské prvky má.
T.N.: Jistě. Například dvě ze tří slavností, ke kterým se tato společnost ročně schází, navazují na křesťanskou tradici. Je to tzv. svátek holubice, který se slaví v květnu a je obdobou letic, a slavnost lásky zářící hvězdy, slavená v prosinci a navazující na vánoce. Kromě toho se ještě v září slaví slavnost čisté lilie, určená především pro ženy.
Z.V.: Co je obsahem těchto slavností?
T.N.: Je to kromě poslechu klasické hudby a prožívání slavnostní atmosféry pouze četba knih "Ve světle Pravdy". Vyznavači poselství Grálu totiž zásadně nekáží, aby toto poselství nezkreslili. Kromě toho ještě při společných sejitích čtou i z tzv. životopisů.
Z.V.: Čí životopisy to jsou?
T.N.: Různých velkých náboženských vůdců, např. Ježíše, Buddhy, Jana Křtitele, Muhammeda a dalších. Jsou psány zvláštním a pro toto hnutí typickým způsobem. Ve vrstvách nad naším vesmírem jsou totiž prý uloženy všechny činy, které se na zemi kdy odehrály. Zvlášť obdarovaní lidé jsou pak prý schopni se na tyto sféry napojit i ty události ze života těchto mužů, které nemáme vůbec nikde jinde zaznamenány. Jde tedy o psaní jakýchsi apokryfů mediálním způsobem.
Z.V.: Jsou všechna sejití vyznavačů Grálu přístupna veřejnosti?
T.N.: Kromě již jmenovaných slavností jsou ještě další sejití, jichž se mohou zúčastnit pouze tzv. nositelé křížů. Jedná se o znamení kříže v kruhu, tzv. živý kříž, který je prý také možno vidět za těmi, kteří jsou skutečně duchovními lidmi.


© 1999,2000 Informační centrum pro mládež, Jan Čepelák, Vlastimil Kopeček
Kontaktní email, E-mail to Webmaster, Připomínkový formulář
Připojeno k IPEX, sponzoři zde.