Odborné studie náboženství a sekt

Základní orientace v nových náboženských směrech


Úvodní slovo autora
Co znamená být Mormonem
Co znamená být Svědkem Jehovovým
Co je to křesťanská věda
Co je poselství grálu
Co znamená být Moonistou
Co znamená být v "rodině"
Kdo je extrémní charismatik
Kdo jsou Davidovští adventisté
Co je víra Baháí
Co znamená být Scientologem
Co je transcendentální meditace
Co je hnutí Haré Kršna
Co znamená být Sanyasinem
Co znamená věřit v reinkarnaci
Co znamená být satanistou
Jaká je literatura sekt
Co znamená být členem sekty

Kdo jsou Davidovští adventisté

Z.V.: Loni se ve sdělovacích prostředcích hodně mluvilo o jisté sektě, která se dostala v americkém Texasu do konfliktu se státními orgány. Dokonce došlo 19.4.1993 k ozbrojenému boji. I když tato organizace u nás nemá žádné následovníky, stále se na ni lidé ptají.
T.N.: Tato sekta byla obviněna, že hromadila zbraně a že při ozbrojeném konfliktu zabila čtyři agenty ATF ( americký úřad pro alkohol, tabák a střelné zbraně). Měla své vlastní sídlo na farmě Mt. Carmel u městečka Waco v Texasu. Nazývala se "Branch Davidian Seventhday Adventist", tedy Davidovská větev adventistů sedmého dne.
Z.V.: Jednalo se tedy o adventysty sedmého dne, které známe i od nás?
T.N.: Ne. Šlo poměrně o malou větev celého adventického hnutí.
Z.V.: To by stálo asi za bližší vysvětlení.
T.N.: Adventistické hnutí vzniklo tzv. millerismu, hnutí, které založil v třicátých letech minulého století baptistický kazatel William Miller. Ten předpověděl, že Kristus přijde zpět na zem a ustanoví své tisícileté království v roce 1843 - 44. Na základě tohoto proroctví získal poměrně velkou řadu následovníků. Když však očekávaný konec světa nenastal, Miller uznal svůj omyl a vrátil se do své církve.
Z.V.: Ale hnutí, které vyvolal, jeho odchodem nezaniklo.
T.N.: Ne. Proroctví o roce 1844 byla převysvětlena duchovně a hnutí se ujala mladá Millerova následovnice Ellen Harnonová (provdaná Whitová). Měla řadu vidění a zformulovala adventistické hnutí do podoby, jak ho známe nyní, včetně důrazu na svěcení soboty a starozákonní jídelní předpisy.
Z.V.: A jak tomu bývá u mnoha náboženských hnutí, postupem času se zněj asi začaly oddělovat nejrůznější skupiny.
T.N.: Skupina, o které mluvíme, vznikla na základě působení Victoria T. Houteffa (1885 - 1955), který v letech 1930 a 1932 publikoval dva svazky svého spisu "Shepherďs Rod". Pro něj se dostal do konfliktu s adventistickou církví. Aby mohl šířit své názory, založil si vlastní nakladatelství a odstěhoval se do Waco. Toto město se pak stalo centrem jeho následovníků. Zajímavé je, že se tito lidé stále považovali za součást církve adventistů sedmého dne, a to až do druhé světové války, kdy tato skupina zásadně odmítala nastoupit vojenskou službu na rozdíl od hlavní větve adventistů, kteří jisté formy vojenské služby povolovali.
Z.V.: Tím začínají samostatné dějiny Davidovské větve adventistů sedmého dne.
T.N.: My však přeskočíme až do osmdesátých let, kdy se k této skupině připojil Vernon Wazne Howell, který si později dal jméno David Koresh. Skupinu tehdy vedla šedesátisedmiletá prorokyně Lois Rodenová. Vernon s ní začal žít a kvůli tomu spojení si po její smrti dělal nárok na pozici vůdce. Týž nárok však pociťoval i její syn George. Po déle trvajícím sporu, který vyústil až v ozbrojený konflikt, se prosadil Vernon.
Z.V.: A změnil si jméno.
T.N.: Nové Vernonovo jméno bylo složeno ze jména krále Davida a hebrejské podoby jména perského krále Kýra.
Z.V.: Vernon Howel, neboli David Koresh, se do těchto postav tedy vžíval?
T.N.: Byla pro něho důležitá především postava krále Davida, protože prohlašoval, že byl povolán k tomu, aby obnovil davidovský dvůr včetně harému. Jeho první manželkou byla čtrnáctiletá dcera členů sekty. Pak následovali další, takže nakonec žil se skutečným harémem žen mezi dvanácti a padesáti lety.
Z.V.: Jak na to reagovali jeho následovníci?
T.N.: Vážnější rozpory nastaly až roku 1989, kdy Koresh prohlásil, že narozdíl od něho musí ostatní žít v celibátu. Poté řada manželů jeho organizaci opustila.
Z.V.: Přesto ale řada zůstala. Co je drží u tohoto muže?
T.N.: David Koresh přesvědčil své následovníky, že konec světa je již za dveřmi a že začne tím, že americká armáda napadne jejich centrum v Mt. Carmel. Věrní vyznavači, shromáždění na tomto místě, měli být vytrženi do nebe. Měli se znich stát bojující andělé, kteří zabijí všechny své nepřátele.
Z.V.: Když tedy agenti ATF zahájili svůj útok na farmu Mt. Carmel, muselo to davidovcům připadat jako ze scénáře Davida Koreshe.
T.N.: A když pak davidovci zabíjeli agenty ATF, museli se domnívat, že vstoupili do konečné bitvy mezi dobrem a zlem, která musí být vybojována dříve, než přijde tisícileté Kristovo království.
Z.V.: Takže tito lidé byli ochotni s Koreshem i zemřít.
T.N.: Koresh měl nad svými příznivci velkou moc. Už jen poslouchat jeho dlouhá kázání (jedno trvalo sedmnáct hodin) vyžadovalo nutnou dávku oddanosti. Vždyť posluchači při nich nesměli ani jíst ani se hýbat. Přesto není možné vyloučit, že někteří obyvatelé Mt. Carmel se nerozhodli dobrovolně, ale byli násilím donuceni zůstat jako rukojmí.
Po 51 dnech obléhání dobyla FBI 19.4. 1993 opevněný ranč v texaském Wacu. Ranč lehl popelem a z jeho necelé stovky obyvatel (včetně 17 dětí) se zachránilo devět většinou dospělých osob.


© 1999,2000 Informační centrum pro mládež, Jan Čepelák, Vlastimil Kopeček
Kontaktní email, E-mail to Webmaster, Připomínkový formulář
Připojeno k IPEX, sponzoři zde.