Z.V.: Co to znamená být sanyasinem?
|
T.N.: Sanyasin v běžném užití tohoto slova znamená indického svatého muže, který medituje a odmítá tento svět. Trochu něco jiného to znamená, když toto označení používá Bhagwanovo hnutí.
|
Z.V.: Mluvte o tom druhém.
|
T.N.: V hnutí Bhagwan toto slovo označuje prostě příslušníka této organizace. Na rozdíl od tradičních indických sanyasinů, kteří se po létech v tisku a meditacích dopracovávali ke svému osvícení, indických guru bhagvan (božský) Rajneesh Chandra Moham vždy nabízel svým následovníkům daleko rychlejší a přímější cestu k osvícení.
|
Z.V.: To jistě daleko lépe vyhovovalo uspěchanému západnímu stylu života.
|
T.N.: Rajneesh je jedním s těch, kteří se snaží upravit východní filozofii potřebám západního světa. Atak cesta k "osvícení", jak ji nabízí, je kombinací indických meditačních praktik a západních psychoterapeutických metod. Od běžných meditačních směrů se Rajneesh liší i tím, že učí tzv. aktivní meditaci, při jeho žáci vyskakují, křičí a tancují.
|
Z.V.: Jaký mělo toto jeho učení ohlas?
|
T.N.: Rajneesh v roce 1966 opustil své učitelské místo na univerzitě a začal putovat po Indii jako potulný kazatel. Shromáždil skupinu následovníků a v zápětí založil v Bombaji první komunitu svých vyznavačů, tzv. ašram. Když se hnutí rozrostlo, přestěhoval roku 1974 ašram do jiného indického města Poona. Toto místo se pak stalo na sedm let světovým centrem Rajneeshova hnutí.
|
Z.V.: Takže za Rajneeshem přijížděli lidé i z jiných zemí?
|
T.N.: Ano. A tento ašram nebyl vůbec malou skupinkou. Obyčejně v něm bydlelo pět až sedm tisíc Rajneeshovi zcela oddaných sanyasinů. V této době také začínají na příkaz Rajneeshe nosit oranžovočervené oděvy a na krku dřevěné korále se sto osmi kuličkami a obrazem Rajneeshe. Obraz nosí proto, aby se zdůraznilo, že Rajneesh je neustále přítomen svým vyznavačům. Z této komunity se Rajneesh dokonce pokusil vytvořit něco jako teokratický stát.
|
Z.V.: Což se mu nepovedlo...
|
T.N.: Narážel totiž na překážky ze strany místních obyvatel, kteří byli především pohoršeni uvolněnou morálkou sanyasinů. Jejich učitel sanyasinům doporučoval, že nejlepší cestou, jak dosáhnout osvobození od vášní, je smyslové využití. A tak jako vyznavači dosahovali vytržením nejen skákáním a tancováním, ale také sexem. Konečné osvícení však přicházelo až tehdy, když Rajneesh vtlačil svůj prst do čela zasvěcence, aby probudil jeho "třetí oko". Taková komunita byla pro indické prostředí pochopitelně nepřijatelná.
|
Z.V.: A proto se tedy stěhuje do Spojených států?
|
T.N.: Rajneesh sám uváděl jako důvod svého stěhování zdravotní priblémy. Je však pravdou, že když dorazil v roce 1981 do USA (se svou knihovnou o 150.000 svazků a s dvanácti tunami zavazadel), založil tam po nějaký době ve státě Oregon vlastní město, nazvané Rajneeshpuram. Zde pro něj jeho stoupenci bezplatně pracovali, a to často i dvanáct hodin denně po sedm dnů v týdnu. Jedinou odměnou jim bylo, že směli svého mistra zahlédnout při jeho ranní "procházce", kterou prováděl v jednom ze svých 93 Rolls Royceů. V té době Rajneesh totiž procházel tříapůlletým obdobím naprostého mlčení, takže jinak se svými následovníky nekomunikoval.
|
Z.V.: Jak tedy mohl vést komunitu?
|
T.N.: Ve skutečnosti ji v té době vedla Rajneeshova nejbližší spolupracovnice Sheela Silverman Birnstielová. Když v roce 1985 došlo mezi ní a Rajneeshem ke sporu a Sheela se odstěhovala, znamenalo to též konec Rajneeshpuramu. Rajneesh a Sheela na sebe podali vzájemně nejrůznější žaloby. Situace vyústila do zatčení obou. Nakonec byl Rajneesh ze Spojených států vyhoštěn a oficiálně oznámil zánik svého náboženství. Je zaznamenáno, že již nemusí hrát roli osvíceného guru (božského učitele).
|
Z.V.: Takže se z Bhagwana Rajneeshe (božského Rajneeshe) stal opět normální člověk?
|
T.N.: Ano, ale pouze na čas. Po čase prohlásil, že se do něj vrátil Buddhův duch. Za nějakou dobu ho však zase ze sebe sám vyhnal, ještě několikrát se pak přejmenoval a změnil své postavení. Dříve, než v roce 1991 zemřel, vymyslel ještě nový druh meditace, tzv. meditaci "mystické růže" - týden pláče, týden smíchu a týden sledování vlastních pocitů. Touto meditací je prý možné odstranit války ve světě a zbavit se smutku a zoufalství. Z tohoto posledního období také pochází jeho jméno Osho, pod nímž se dnes u nás nabízejí jeho knihy a meditační pásky.
|
Z.V.: Takže ještě i dnes lidé studují jeho učení?
|
T.N.: K tomuto učení jsou přitahováni především lidé, kteří mají problémy s nevyrovnanou psychikou, nespavostí a celkovou nejistotou, protože právě těm Rajneeshovo učení slibuje vyřešení problémů. Cestou k tomu má být zapomenutí na veškeré problémy a potíže pouze přítomného okamžiku. Přitom sám Rajneesh byl nejen velice nemocný, ale sám o sebe se chorobně bál. Např. kdybyste ho chtěli navštívit, museli by jste se nejprve vykoupat a umýt si důkladně vlasy,protože Rajneesh žil v neustálé hrůze, že lidé mají špinavé vlasy a že z nich dostane astmatický záchvat. Proto měl také zřízence, kteří každému, než vstoupil do jeho místnosti, vlasy očichali, zda je má skutečně čisté.
|
Z.V.: To však nebrání mnohým, aby do dnes vzhlíželi k Bhagwanu Rajneeshovi s naději, že to bude právě tento člověk, kdo vyřeší všechny jejich problémy.
|
T.N.: A je typické, že to jsou často lidé vzdělání, kteří odvrhli svůj intelekt, aby mohli osvobození v "kosmickém orgasmu", ke kterému je zval Rajneesh. Statistiky říkají, že v jednom období mělo 64% Rajneeshových oddaných bakalářské vzdělání, 36% vyšší vysoké vzdělání a 22% z jeho vyznavačů byli psychiatři nebo psychologové. Přitom logická mysl je podle Rajneeshe jednou z hlavních překážek duchovního růstu, a tak se ji snaží všemožně potlačit. Jedním z prostředků potlačení bylo např. upřené hledění na Rajneeshvu fotografii třeba hodinu bez mrknutí.
|
Z.V.: To opět ukazuje, že to není intelektuální stránka, která v člověku rozhoduje o připojení k nějaké takové náboženské společnosti.
|
Zakladatel: Šrí Radžníš (Shree Rajneesh), narozen 1931 jako Mohan Chandra Rejneesh v provincii Madhja Pradéš v Indii. V 21 letech údajně prožil osvícení. V roce 1966 opustil místo profesora, aby naplnil své poslání duchovně proměnit lidstvo. V roce 1971 přijal jméno Bhagwan Shree Rajneesh ( = "Požehnaný, který roypoznal, že je bůh"). V roce 1974 založil první ašram v Pooně v Indii. V roce 1981 se po problémech s indickými úřady přestěhoval do USA a založil město Rajneeshpuram, v němž v jedné době žilo až 4 000 lidí. Po žalobě státu Oregon, která obvinila Rajneeshpuram z teokracie a porušení ústavy USA, a po dalších problémech v jeho organizaci, s nimiž se seznámila i veřejnost, byl v roce 1985 vyhoštěn z USA. Rajneesh vyhlásil konec svého náboženství a vrátil se do indické Poony. Ještě několikrát si stanovil nová jména (Guatama Buddha, Osho a další) a některá z nich opět odvolal. Zemřel roku 1990.
Organizace: Orientována na svého zakladatele Bhagvana Rajneeshe, jemuž se připisují božské vlastnosti, a na jeho učení, které je směsí tantrického hindoisnu s prvky buddhismu, upravenou pro západní konzumní společnost. Jeho následovníci dávají přednost životě v komuně (ašramu), který platí za svaté místo, a věnuje se širokému spektru praktik od skupinové terapie k meditaci. Cílem je život ve stálém stavu meditace, v němž je myšlení a rozum odložen.
Symbol: Není.
Manželství je nudné. Proto je svět plný nudných obličejů. Manželství je pouhá nuda. Pokud ovšem nemá duchovní jiskru... což se vyskytuje zřídka. Prostituce je vedlejším produktem manželství. Pokud nezmizí manželství, prostituce zůstane. Je jeho stínem. Může jít jen spolu s manželstvím. A nyní přicházejí tzv. Mahatmas a chtějí prostituci odstranit. Titíž lidé, kteří káží manželství! Nevidí onu absurdnost: že prostituce existuje, protože existuje manželství. Přistihli jste nikdy zvíře, že prostituuje? Zvířata zde nemají problémy. K čemu pak vůbec prostituce? Tento ošklivý fenomén existuje pouze na základě jiné ošklivosti: manželství.
Osho
S KAŽDÝM VÝDECHEM si v duchu řekněte "Osho"; nepříliš hlasitě, jen zašeptání uvnitř, takové, abyste jej slyšeli. Když vdechujete, čekejte. Když vydechujete, zavoláte mě, a když vdechujete nechte mě vstoupit. Nic nedělejte - jen čekejte ; pracujte jen tehdy, když vydechujete. Když vydechujete, jděte do vesmíru. Výdech je jako vědro, které spouštíme do studny, vdech je jako vědro, které vytahujeme ze studny. Dělejte to jen dvacet minut. Čtyři - pět minut máte na to, abyste v ní pobyli. Takže všechno všudy na to potřebujete nanejvýš pětadvacet minut. Můžete to dělat přes den i v noci.
Existují dva způsoby, jak dosáhnout nevědomí, dosáhnout podstaty svého vnitřního "já": sex a meditace. Sex je brána, kterou nám poskytuje příroda. Sex je přirozený: zvířata jej mají, ptáci jej mají, rostliny jej mají, člověk jej má. Dokud člověk využívá přirozenou bránu, nepozvedá se, nemůže se pozvednout nad zvířata. Tato brána je přístupná i pro ně. Den kdy člověk objeví i novou bránu, můžeme považovat za zdroj jeho lidství.
|
|